Quis custodiet ipsos custodes/ who watches the watchmen?

PHOTO VIA: THE TRENDLIEST


så jag såg till sist, trots alla uppmaningar att låta bli, watchmen.
av någon anledning jag inte riktigt förstår är det en smula kontroversiellt att gilla den. varför gillar ingen watchmen?
jag menar, jag är medveten om att jag mestadels gillar dåliga filmer (läs: alla filmer som slutar på "of the dead") men det är fullt medvetet. bristande historia, förutsägbara punchlines och mycket våld ÄR underhållning för mig.
jag förväntade mig lite att watchmen skulle vara allt det där och det skulle förklarat varför ingen gillade den.
men den var större än så, tycker jag och det enda som egentligen störde var att man inte fick chansen att fördjupa sig i karaktärerna ytterligare även om man måste bli lite imponerad över hur väl man fick det. till skillnad från x-men origins: wolverine där man fick ett tiotal karaktärer inkastade i historian och hälften hinner dö innan man knappt förstått vad de heter. förutsatt att man inte är lite påläst. men det kan man väl knappast kräva.

jag gillade iallfall watchmen. och wolverine, som så. även om det enda de egentligen hade gemensamt är att jag känner mig en smula otillfredsställd och mest vill ha mer av allt när eftertexterna rullar.

jag gillade hur ingen egentligen var bra. och hur det slutade kanske-lyckligt med en jobbig känsla. och våldet. och de stenhårda replikerna. och jag gillade hur alla var mer eller mindre psykotiska. och hur allting var 80-grått.
mer  80-grått. tack.

men jag förstår fortfarande inte varför ingen gillar watchmen?

Klagomål
Postat av: vily

jag gillar watchmen supermycket! tycker också det verkar som att folk tycker illa om den, men jag håller med om allt bra du skrev om den, och herregud, jag var fast i en melankolisk stämning hela kvällen efter jag sett den. dessutom har jag läst seriealbumet innan, för mer än ett år sen, och jag tycker det här var ett jättebra sätt att omvandla boken till film på, det skulle varit omöjligt att fått med allt utan att göra en lång tvserie.



så verkligen, grym film!

2009-09-02 @ 14:25:03

Berätta för mig, honung:

vad du heter:

vart jag mailar:

vart du bor:

vad du vill berätta:

rss button